Saturday, August 15, 2015

Baru bersalin tapi tak rasa PENAT & SAKIT pun.

Rata-rata isteri moden sekarang sebolehnya nak berpantang dirumah sendiri.kalau pun berpantang di kampung sebolehnya nak guna cara yang paling mudah.Macam saya dulu ada lah juga beli pilis bagai yang nak sapu di dahi tu...Sampai kesudah memang tak guna pun.Buat membazir jer sebab rimas mana nak jaga anak,mana nak jaga serbuk pilis tu jangan bertaburan di atas tilam kang berabuk habis satu tilam kan susah.So saya hanya menggunakan minyak urut sahaja untuk disapu keseluruh badan.Jangan bagi angin masuk.Kemudian ikat lah rambut tu kemas2 sampai cekang muka.memang best.Part paling penting pakai la stokin yer 44 hari.Lagi satu tak kisah lah samada bersalin normal atau czer silalah bertungku.Kalau czer biasanya bertungku di peha dan punggung sahaja.kalau yang bersalin normal tu boleh lah tekan elok2 bagi naik balik peranakkan tu.kalau buat tiap-tiap hari memang cantik jer perut tu kempis balik.Sebab lepas bertungku ikat pulak dengan barutkan.

Yang sayanak cerita ni ialah vitamin yang membantu saya sihat dari dalam.Disampaing amalan-amalan tadi saya juga makan vitamin.Memang berbeza sangat.Bila kita selesai bersalin badan memang berubah sepenuhnya.Kulit kendur dibahagian perut.Organ dalaman masih bengkak,luka bersalin masih terasa.Nak membuang pun tunggu selepas 2 minggu baru selesa.So disinilah vitamin memainkan peranannya.Dari pengalaman saya sendiri selepas makan vitamin shaklee bangun pagi tak der laloq-laloq dah walaupun kita sebenarnya tak cukup tidur.Sakit kepala memang jauh sekali nak datang menyerang.Minum ESP setiap pagi buatkan badan saya bertenaga.Senang nak uruskan baby kecil walaupun belum sampai seminggu bersalin.Zinc complex juga membantu mempercepatkan penyembuhan luka.Kalau amalkan dari masa hamil memang boleh membantu elakkan baby dari terkena jaundis selepas lahir.kalau ada pun bacaannya rendah jer.

Saya makan vitamin ni bukan setakat 44 hari berpantang jer.tapi tahan sehingga 3 bulan.So kalau ada yang nak pulihkan organ dalamannya memang sesuai lah ambik set bersalin shaklee ni.Bagi pulih betul-betul.Set ini juga tak ada masalah untuk diambil seawal sehari selepas bersalin.SELAMAT!



Kalau perlukan lebih penjelasan berkaitan vitamin ni boleh hubungi saya 0195566558

0 comments: