Friday, August 14, 2015

Aktiviti yang merangsang MINDA anak.

Sebenarnya lama dah saya duk intai nak buat aktiviti ni.Tapi masa aufa kecik dulu sibuk dengan pelbagai jenis buku,alat bantuan mengajar dan cd kanak-kanak.Bab aktiviti yang super penting ni langsung terlupa terus.So sekaranng ni nak merealisasi impian yang lama terpendam la kiranya hihi.Semua barang2 ni saya beli di Mr DIY jer dekat tesco stargate alor star ni.Senang,dekar dengan rumah.Dalam tu semua barang pun ada.Murah pulak tu.Memang JIMAT.Total kos hari tu adalah dalam rm30.haaaa terkejut tak...murah sangat kan.Jom tengok apa barang yang ada.

Masa mula-mula suami tanya nak beli apa...saya bagi senarai ni semua lepas tu muka die mencebik haha abaikan jer lah.Memang susah nak explain kegunaan setiap satu barang ni kan.Budak2 ni masa nak beli pun dah nampak excited sangat.Sebab dorang nampak banyaknya mama beli mainan.Selesai jer beli barang balik rumah terus buat.Hasilnya ...

Ini yang sempat dibuat untuk 2 hari ni.

1)Fur stick

Yang ni anak saya paling suka maybe sebab warna yang menarik.Lepas tu fur stick ni pulak lembut dan seronok nak cucuk-cucuk masuk falam lubang halus pada raga tu kan.Ia sebenarnya membantu anak kita untuk belajar fokus semasa mereka belajar nanti.


khusyuk sangat zara siapkan latihan ni

Tadda,....excited sangat kan muka zara tu
 2)Fur Ball

Yang ni aktiviti untuk melatih anak pegag penyepit lepas tu asingkan fur ball tu ikut warna dalam bekas yang telah disediakan.Haaaa kalau nak anak pandai menulis dengan cantik kena kerap la buat latihan ni yer.Anak-anak mesti suka.Fur ball saya tu saya beli 1 pack jer.So cepat habis dan berulang2 la dorang main.Lain kali boleh tambah lagi 2 bag k.
fur ball ni pun best.


 3)Isi air dalam botol

Dalam aktiviti ni saya suka dorang guna botol susu masing-masing.So boleh nampak muka excited nak menang.Maklum lah masing-masing kelam kabut nak isi botol dengan air bagi cepat-cepat penuh.Yang ni pun  embantu anak untuk lebih fokus.Anda boleh nampak nanti masa dorang tengah perah sponge tu dorang sangat teliti untuk memastikan air yang keluar tu masuk dengan betul ke dalam botol tu.Ia juga membantu anak-anak kita untuk memegang pensil dengan lebih baik nanti.
baru saya nampak memang betul la ia membantu pergerakan jari anak saya



ok ini sahaja dulu.InsyaAllah saya nak habiskan ke semua 16 aktiviti kanak-kanak yang merangsang minda dan motor halus mereka.Kanak-kanak riang ibu pun senang khennnnn...


lepas bagi main penat-penat macam ni jangan lupa berikan supplement seperti minyak ikan (OMEGA GUARD),vitamin C dan multivitamin untuk daya tahan badan kanak-kanak melawan penyakit.Selain itu vitamin juga membantu anak lebih daya tumpuan dalam pelajaran.

Ini set vitamin untuk kanak-kanak

Jika berminat boleh hubungi saya 0195566558

0 comments: